O kolik navyšovat v roce 2025? Výsledky mzdového průzkumu Pay-Fair

České firmy navyšují letos mzdy v průměru o 4 %, přičemž zároveň roste význam flexibility a benefitů. Možnost vzít si do kanceláře psa je častější než možnost péče o dítě na pracovišti, zjišťuje průzkum odměňování Pay-Fair.

Mzdové trendy a vývoj pro rok 2025

Podle průzkumu Pay-Fair, kterého se zúčastnilo 54 společností s více než 49 tisíci zaměstnanci, plánují české firmy v roce 2025 zvýšit mzdy v průměru o 3,95 %. Nejvyšší nárůst očekávají zaměstnanci v sektoru IT a telekomunikací (4,39 %), nejnižší ve výrobním sektoru (3,68 %). Přičemž firmy nejčastěji upravují mzdy v dubnu (27 %) a v lednu (18 %). Pětina firem nemá pravidelné plošné revize a řeší mzdy individuálně podle aktuálních potřeb.

Bonusy a prémie: Kdo dostává nejvíc?

•         Obchodníci mají nejvyšší variabilitu odměn. Průměrně ke své základní mzdě dostávají odměnu 52 % mzdy navíc ve formě provizí nebo bonusů.

•         Management pobírá variabilní složku průměrně kolem 26 % základní mzdy, s důrazem na strategické cíle.

•         Specialisté mají variabilní složku typicky okolo 24 %, především projektového nebo individuálního charakteru.

•         Administrativa a pracovníci v provozu a ve výrobě mají prémie průměrně kolem 15 % mzdy.

Rozdíly ve mzdách mužů a žen přetrvávají

Průzkum odměňování Pay-Fair zkoumal také rozdíly ve mzdách mužů a žen. Rozdíly v příjmech jsou způsobeny především vyšším zastoupením mužů v lépe placených profesích. Po srovnání mužů a žen na shodných manažerských úrovních však stále činí rozdíl v odměňování (pay-gap) ve prospěch mužů 5,10 %.

Podle směrnice Evropské unie o transparentním odměňování přijaté na jaře 2023 budou společnosti v EU povinny sdílet informace o vyplácených mzdách a přijmou opatření, pokud u nich rozdíl v odměňování žen a mužů přesahuje 5 %. „Jedna z největších výzev teď pro firmy spočívá v přípravě interních pravidel pro určování odměn na každé pozici. Řada firem bude potřebovat systematicky vytvořit pracovní popisy, k těm pak kompetenční modely a také systém požadavků na výkon pozice, aby mohly postavit jasnou kariérní cestu prakticky u každé pozice ve firmě,“ uvádí Tomáš Drážný, zakladatel portálu na manažerské nabídky práce Executivejob.cz.

„U řady firem bude také zásadní proměna v hodnotovém rámci společnosti v tom, že se bude klást důraz na férovost – který tam teď často není, což dokazují i data z průzkumu,“ dodává Drážný. Tyto pravidla budou platit nejdříve v roce 2026.

Pracovní flexibilita jako běžný benefit. Firemní školky nabízí jen 7 % firem

·   Silný důraz je na vzdělávání a profesní růst. Všechny firmy, které se zúčastnily průzkumu Pay-Fair nabízejí svým zaměstnancům odborné kurzy, semináře, školení a odborné konference

·   Z hlediska zaměstnaneckých benefitů patří mezi nejrozšířenější flexibilní pracovní doba (92,6 %), možnost alespoň částečné práce z domova (81,5 %) a stravenky anebo stravenkový paušál (85,2 %). K rozšířeným benefitům patří také penzijní připojištění (72,2 %) a Kafeterie (68,5 %), kdy si zaměstnanci mohou vybrat z nabídky benefitů podle preferencí do výše stanoveného finančního limitu.

·   Naopak k nejméně rozšířeným benefitům se řadí firemní školky (7,4 %), nadstandardní lékařská péče (14,8 %) a sabatikl, který nabízí pouze 18,5 % firem.

Až 37 dnů volna a home office potvrzuje stále oblíbenější work-life balance

V oblasti dovolené je standardem 25 dnů ročně. Více než čtvrtina zaměstnavatelů (28 %) nabízí přes 30 dnů placeného volna ročně, přičemž nejvyšší zaznamenaná hodnota činí 37 dnů, což potvrzuje rostoucí důraz na work-life balance.

„Flexibilní pracovní doba je běžným standardem. Možnost upravit si pracovní dobu podle potřeby, pokud to charakter práce umožňuje, poskytuje naprostá většina firem,” komentuje Pavel Vrtiška, spoluzakladatel společnosti Vissto, která průzkum zastřešuje.

V oblasti home office nabízí práci z domova přes 80 % firem, avšak pouze necelých 30 % firem umožňuje plnou práci na dálku (tzv. „full remote“ režim). Průměrný limit práce z domova je 2,35 dne týdně. Finanční příspěvek na home office nad zákonný rámec poskytuje 9,3 % firem.

Pes do práce ano, děti spíš ne

Téměř 30 % firem také umožňuje zaměstnancům vzít si do práce domácího mazlíčka. Naproti tomu péči o dítě na pracovišti nabízí pouze 7,4 % firem, což potvrzuje, že skutečně flexibilní přístup k rodinným povinnostem je stále výjimečný.

Elektromobil jako firemní auto zatím výjimečně

Zatímco 87 % firem nabízí jako benefit firemní auto k soukromým účelům alespoň některým svým zaměstnancům (nejčastěji manažerům a obchodníkům), téměř 60 % firem zatím vůbec nevyužívá elektromobily. Přibližně 22 % firem je nabízí jako volitelnou alternativu a pouze cca 9 % firem přechází výhradně na elektromobily. Rozšíření elektromobility ve firmách tak zatím probíhá postupně a omezeně.

Pay-Fair je komplexní průzkum odměňování, kterého se letos zúčastnilo 54 společností s více než 49 tisíci zaměstnanci. Průzkum reaguje na přijatou směrnici EU o transparentním odměňování a pomáhá firmám připravit se na její implementací do legislativy ČR. Podrobná verze výsledných dat je užitečným zdrojem informací pro HR oddělení firem, která si tím tvoří ucelenou představu o situaci na trhu a navíc získá cenné nástroje pro nastavení férového odměňování ve firmách jako popisy pracovních pozic včetně kompetenčních profilů, hlavních odpovědností a požadavků na výkon pozice, job architekturu, která pomůže a připravené reporty, které srovnají zaměstnance v rámci interní parity i externí konkurenceschopnosti.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *